Stokke schuift (wetenschappelijk) mee aan de kindertafel

Samenwerking met Universiteit Kopenhagen voor nog duurzamere productontwikkeling

Comfortabele producten ontwikkelen die ouder en kind nog dichter bij elkaar brengen. Dat is sinds jaar en dag de missie van Stokke. Vandaag brengt het Noorse designmerk zijn eerste duurzaamheidsrapport uit, waarin de ESG-ambities worden uiteengezet. In die context werkt Stokke ook samen met de Universiteit van Kopenhagen rond de sociale ontwikkeling van kinderen aan de eettafel. “Zo verwerven we unieke en wetenschappelijk onderbouwde inzichten. Die kennis kunnen we inzetten om nieuwe producten te creëren die de ontwikkeling van kinderen bevorderen”, aldus CEO Jacob Kragh.

In zijn duurzaamheidsverslag schuift Stokke een aantal ESG-ambities (Environmental, Social & Governance) naar voor, zoals het terugdringen van emissies, het implementeren van een circulair bedrijfsmodel en het waarborgen dat alle gebruikte materialen ethisch zijn verkregen. Zo verbond Stokke zich eerder al tot verantwoorde inkoop van hout voor zijn wereldwijd erkende designs zoals de Tripp Trapp®. Tegen 2030 wil Stokke trouwens dat alle houten producten uit zijn assortiment FSC-gecertificeerd (Forest Stewardship Council) zijn.

Het rapport belicht ook de uitgebreide strategie van het bedrijf op het gebied van de ontwikkeling van kinderen en duurzaamheid, waaronder een driejarig partnerschap met de Universiteit van Kopenhagen. Concreet financiert Stokke een doctoraatsonderzoek naar leren en sociale ontwikkeling aan de eettafel. Het Centre for Early Intervention and Family Studies (CIF) van de Universiteit van Kopenhagen heeft speciale belangstelling voor de rol die ouders spelen bij de ontwikkeling van kinderen.

"De ontwikkeling van kinderen als ze jong zijn, is een van de meest bepalende momenten in het leven van een kind. Wij geloven dat wij een belangrijke rol kunnen spelen in de manier waarop gezinnen samenkomen rond het eten. Deze samenwerking sluit goed aan bij onze missie om de band tussen ouder en kind te versterken en de ontwikkeling van kinderen te bevorderen", legt Jacob Kragh uit, CEO van Stokke.

Onder leiding van dr. Johanne Smith-Nielsen, Associate Professor Ph.D. Klinische Psychologie, zal dit doctoraatsproject onderzoeken hoe de interactie tussen verzorger en kind tijdens de maaltijden in de baby- en peutertijd de ontwikkeling van een kind op korte en lange termijn beïnvloedt (sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling). "De eerste levensjaren hebben invloed op onze ontwikkeling gedurende ons hele leven. Elke interactie is een kans om te leren en te ontwikkelen", aldus Smith-Nielsen.

Stokke_Sustainability Report_2022.pdf

PDF - 7.8 Mb

OVER STOKKE®
Stokke®, in 1932 opgericht in het Noorse Ålesund, begon als producent van busstoelen en meubilair voor volwassenen. Het eerste product dat zich specifiek op kinderen richtte, werd pas in 1972 gelanceerd: de iconische Tripp Trapp®-stoel, ontworpen door Peter Opsvik. Deze kinderstoel viert dit jaar dus zijn 50e verjaardag. De stoel wordt in Europa gemaakt en vandaag zijn er wereldwijd al meer dan 13 miljoen exemplaren van verkocht.

Stokke® wil kinderen de best mogelijke start geven en stimuleert hen om zelfstandig en zelfverzekerd te leren hoe het leven in elkaar steekt. Bij het ontwerp van het hele productassortiment staan de kernwaarden duurzaamheid, design en ontwikkeling van kinderen centraal.

In juni 2021 nam Stokke® LIMAS over, een Duits bedrijf dat babydragers produceert, evenals Mukako, een Italiaans merk dat multifunctionele speeltafels voor kinderen maakt. In december 2021 kondigde Stokke® ook de overname van BABYZEN aan. BABYZEN is de producent van YOYO, de premium lichtgewicht all-in-one kinderwagen. In mei 2021 nam Stokke® EVOMOVE over, het bedrijf achter de beroemde Nomi-stoel.


Voor meer info
RCA I Evelien Olaerts I [email protected] I +32 496 15 18 30 I www.rcapress.be